Koszykarstwo-plecionkarstwo
Koszykarstwo-plecionkarstwo
to szczególna profesja. Rzemiosło, które ma długą tradycję. Jak
czytamy w książce „Piękno użyteczne czy piękno ginące”
Alfred Gauda w rozdziale „Plecionkarstwo” zaznacza, że odgrywało
ono znaczącą rolę, szczególnie w tradycyjnej gospodarce wiejskiej.
„Wyroby plecione z różnych surowców, stosowane i używane były
w wielu dziedzinach kultury materialnej, jak: budownictwo,
zbieractwo, łowiectwo, rybołówstwo, hodowla, rolnictwo, transport
i ubiór. Szerokie uprawianie rękodzieła plecionkarskiego wynikało
z dużego zapotrzebowania na tego typu wytwory oraz z łatwością
zdobycia surowców i dość prostych sposobów wyplatania”1.
Badacze kultury ludowej wskazują, że umiejętności wyplatania
przekazywane były z pokolenia na pokolenie. Większość wytworów
przeznaczona była na własny użytek lub sprzedawana podczas targów,
na jarmarkach. Nie uznawane za odrębną gałąź twórczości
ludowej plecionkarstwo dość późno, jak pisze autor dostrzeżone
zostało przez etnografów. Wyjątek stanowi
Izydor Gulgowski, który w pracy „Kaszubi” dostrzegł artystyczne
walory kaszubskich plecionek, ratując je od zapomnienia. A. Gauda
podaje także, że plecionkarstwo najdłużej zachowało się we
wschodniej i środkowej
oraz
północno-wschodniej Polsce. Niestety przemysł i przemiany jakie
się z tym wiązały wypierały przedmioty ręcznie robione. Do
ochrony rękodzieła przyczyniły się cepeliowskie spółdzielnie.
Rudnik nad Sanem jak wspomina cytowany autor staje się szczególnie
ważnym ośrodkiem wikliniarskim. Natomiast Muzeum Wikliniarstwa
i Chmielarstwa w Nowym Tomyślu w Wielkopolsce gromadząc liczne
eksponaty pielęgnuje i
zachowuje do dziś to niezwykle piękne rzemiosło.
Jak czytamy w przywołanej pozycji, do
podstawowych surowców ludowego plecionkarstwa należy: wiklina – z
wierzby, słoma, korzenie sosny, świerku i jałowca, rogożyna, pędy
i łyko młodych drzew, sporadycznie rwa i sitowie. Gauda wymienia
także łuby – czyli cienkie deseczki sosnowe, włosie.
Wspominając o narzędziach wylicza: nóż, widełki żelazne do
okorowania wikliny, przyrząd do łupania wikliny, iglicę drewnianą
do wyrobów ze słomy czy żelazne szpilki. Ponad to: pionowy warsztat do wyplatania koszyków rogożynowych, formy
drewniane, warsztaty włosiankarskie, obcęgi, młotek.
W
zależności od surowca stosowane były inne techniki plecionkarskie
np.: technika żeberkowo-krzyżowa, taśmowo-krzyżowa,
sznurkowo-krzyżowa, technika spiralna, spiralno-pętelkowa,
warkoczowa. Dodatkowymi, nie plecionkarskimi była technika
skręcania.
I
jak podsumowuje cytowany autor: „Do głównych cech
potwierdzających wspomniany charakter artystyczny plecionek zaliczyć
należy same kształty i proporcje wytworów, prostotę i
funkcjonalność kształtów, właściwy dobór surowca i splotów,
zgodność form z materiałem, przemyślane operowanie zróżnicowaną
fakturą zewnętrzną, czy wreszcie (choć rzadko) zastosowaną
kolorystykę. Tę ostatnią uzyskiwano zwykle poprzez stosowanie
malowania oraz poprzez dobór samego surowca w różnych kolorach
(wiklina)”.2
Wojciech
Świątkowski mistrz Koszykarz-Plecionkarz, który
do niedawna uczył w Zespole Szkół w Jaworze w ramach jednego z wydarzeń, które promowało
wykorzystanie wikliny we florystyce opowiadając o rzemiośle
i tradycji wikliniarstwa wskazywał na różnice drzemiące w pędzie i
gałązkach drzew, w formach dostępnych wiklin oraz ich gatunkach.
Przygotowanie wikliny bowiem to praca, która wymaga wiedzy, poznania
wielu metod i technik. Na przykład za pomocą metody moczarkowania i metody hydrofonicznej, możemy prawidłowo okorować pędy i uzyskać pożądany kolorów. Długość i giętkość materiału podpowie możliwości
wykorzystania surowca. Warto wiedzieć, że potocznie używane słowo
wikliniarstwo znaczeniowo to nie to samo co
plecionkarstwo-koszykarstwo. Wikliniarstwo to plantacyjna uprawa
wierzby wikliniarskiej, jej zbiór i przygotowanie. Plecionkarstwo
natomiast to rzemiosło, które wykorzystując walory roślin do
wyplatania pięknych, praktycznych i dekoracyjnych form. Znane
wszystkim kosze, koszyczki, kufry, meble, maty, płoty czy
architektura ogrodowa to naprawdę nie wszystko. Możliwości jaki
drzemią w wiklinowym patyku możemy zobaczyć również w wolno
stojących lub wpisanych w pejzaż małych i dużych formach
artystycznych. Bardzo wiele zależy
jednak od umiejętności i znajomości profesji jaką jest
plecionkarstw i koszykarstwo. Klasyfikacja zawodu i specjalności
uwarunkowana jest dobrą praktyką.
W Zespole Szkół w
Jaworze, która jest drugą w Polsce, a pierwszą na Dolnym Śląsku
placówką można nauczyć się tego pięknego rzemiosła. Szkół w
samej Europie jest nie wiele. Tym bardziej cieszy, że na
wyciągnięcie ręki można przyjrzeć się pracy mistrzów, samemu
doświadczyć współdziałania z wikliną. Słuchacze na tym
kierunku zdobywają wiedzę na temat uprawy wikliny, jej
przygotowania do dalszego wyplotu. Poznają sploty, techniki,
wyplatają wyroby użytkowe i dekoracyjne, drobne meble z wikliny oraz innych surowców i materiałów
stosowanych w plecionkarstwie. Koszykarz-plecionkarz wykonuje bardzo
różnorodne zadania. Prócz wyplatania, ocenia
również jakość wytworu. Wybiera sploty, modeluje. Wykonuje części
składowe pracy, łączy je, wykonuje konstrukcję nośną. Ręcznie
lub mechanicznie tworzy taśmy wiklinowe. Ozdabia (uszlachetnia)
wyroby przez barwienie, lakierowanie, siarkowanie itp. Dekoruje. Suszy i składuje.
Wykonuje również prace związane z konserwacją, magazynowaniem,
pakowaniem oraz transportem materiałów i wyrobów.
Obecnie pracownie
koszykarsko-plecionkarską w Zespole Szkół w Jaworze prowadzi mistrz w
zawodzie Rafał Górczyński. Laureat licznych
nagród krajowych i międzynarodowych. W latach 2006-2010 jako prezes
wspierał działania Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Plecionkarzy i
Wikliniarzy. Społecznik, aktywnie zaangażowany w różnego rodzaju
przedsięwzięcia wikliniarskie. Od lat pielęgnuje wartości
związane z Polską Wikliną.
Więcej
na temat samej nauki na kierunku koszykarz-plecionkarz w Zespole Szkół w Jaworze można przeczytać na stronie: http://zespolszkoljawor.pl/koszykarz-plecionkarz.html
1. "Piękno użyteczne czy piękno ginące", red. B. Kopczyńska-Jaworska, M. Niewiadomska-Rudnicka, wyd. Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Łódź 1997, str. 113
2. Tamże, str. 117.
3. https://jawor24h.pl/niezwykly-kierunek-w-jaworskim-medyku,7728,a.html
4.http://www.zespolszkoljawor.pl/koszykarz-plecionkarz.html
Mistrz Rafał Górczyński podczas pracy warsztatowej
2. Tamże, str. 117.
3. https://jawor24h.pl/niezwykly-kierunek-w-jaworskim-medyku,7728,a.html
4.http://www.zespolszkoljawor.pl/koszykarz-plecionkarz.html
Prace słuchaczy i absolwentów kierunku Koszykarz-Plecionkarz
prezentowane na Targach Special Days w Poznaniu
prezentowane na Targach Special Days w Poznaniu
Mistrz Rafał Górczyński podczas pracy warsztatowej
Sploty, wyplatane wzory z wikliny
Prace absolwentów kierunku koszykarstwo-plecionkarstwo
eksponowane podczas Jarmarku Chmielno-Wikliniarskiego w Nowym Tomyślu
eksponowane podczas Jarmarku Chmielno-Wikliniarskiego w Nowym Tomyślu
Prace i ekspozycje przy i w Muzeum Wikliniarstwa i Chmielarstwa w Nowym Tomyślu
Comments
Post a Comment